onsdag 18 december 2013

Jag är privilegrad

Jag är privilegierad! Jag går före i de flesta köer i samhället för att jag har privilegium som många andra inte har. Jag är en frisk, vit, utbildad man ifrån medelklassen och med dessa biljetter tar jag mig förbi  tre av fyra förtryckande köer som finns på världens alla marknader. Arbetsmarknaden, sjukhusen, chefspositioner, utbildning, boplats ja det flesta ställen släpper förbi mig före andra människor i kön. Den ända biljett som jag saknar är hetero biljetten men även där kan jag få gratis tillträde för att min partner råkar vara kvinna. Trotts att jag inte är heterosexuell så anser samhället att jag är det och då finns det ingenting som inte gör mig privilegierad.
Ibland har skammen för min position gripit tag i mig och jag har sätt stunder i livet där jag har prioriterats framför någon annan och jag har ifrågasatt om det verkligen är jag som är bra eller om det är mina fribiljetter jag har i fickan som har släppt förbi mig.

”Det blir alltid bättre då det är en kille som kör Orvar!”
Den kommentaren dök upp efter min och Andreas termin, var vi bra för att vi var två vita män i rätt ålder? Skyller man på könet på den nya chefen istället för kompetensen? Vad jag vet så är det Caroline som har försäljningsrekord och vad jag vet så var det Lisas redovisning som det fanns minst hål i, vad jag vet är det bara en person som blivit avsatt sin position på grund av inkomstens och denna har en penis.
Så varför kommer då en kommentar att killar sköter det bättre? Jo på grund av strukturer som ger oss som anses vara lite bättre förtur och de som inte faller in i mallen en lite högre granskning. Det krävs alltid mer av en person som faller in i någon av förtryckarmallarna för att uppnå acceptans och anses vara lika bra som någon som inte gör det och då får de beröm liknande detta.

”Du arbetar som en riktig man” ”Jag ser dig som en av killarna”
Eller om du har utländsk bakgrund.
”Jag ser dig som Svensk”

Jag vet att man menar väl med sådana kommentarer och jag lovar att jag har sagt sådana jag med men det grundar sig på förtryck. Jag vet att när någon säger till mig att de anser mig vara heterosexuell så menar dem egentligen att de anser sig vara jämlika med mig och vill på någotvis mena väl men sådana kommentarer förstärker enbart strukturerna.

Jag vill inte att man ska skämmas för att vara en vit man från medelklassen. Jag vill att man ska se sina fördelar och se vilka fribiljetter man har i bakfickan. Jag vill att vi ska se att vi är prioriterade i samhället. Har du aldrig känt av förtryck är det en stor chans att det är du som förtrycker. Men ser man att man är prioriterad och ser man förtryckets strukturer kan vi arbeta emot dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar