söndag 11 juni 2017

Livets vackra drömmar

Mina drömmar har varit batshit-crazy på sistone...

Min sömn har aldrig varit bra särskilt inte på sommaren för då är det oftast för varmt (mitt källarrum jag bor i nu är svalt. En av få fördelar med mitt boende). Men i perioder har jag även drömt väldigt intensivt och konstigt vilket åter är en källa till sömnproblem. Vist mitt sätt att leva mitt liv, att jobba gå hem sova, vakna mitt i natten spela spel på datorn, sova en timme och upp och jobba på repeat är inte sunt jag vet det.
Men åter till drömmarna. Två av de jag haft de senaste månaden har varit sömnparalyser.

"Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag.
Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig" (wiki sömnparalys)
Senaste gången jag hade en paralys var när jag bodde i korridor på studentvägen men har haft två den senaste månaden.


Den första paralysen så trodde jag att jag hade vaknat och jag låg kvar i sängen och tittade i väggen. Hörde att någonting andas och var i rummet med mig. När jag inte kunde röra mig förstod jag att jag var i en sömnparalys. När jag ansträngde min kropp för att vakna blev andetagen i rummet starkare och det började skälla skarpt. Kände hur någonting flåsade mig i ryggen och la sylvassa tänder i min midja. Vaknade av ett ryck när den bet till.


Andra paralysen är en klassiker. "Vaknade" och låg paralyserad i sängen när en kvinna tog sig in i min lägenhet gick igenom min bokhylla som jag har vid sängkanten och satt sig på mitt bröst och började att strypa mig. Fick inte luft kändes som jag höll på att dö. Vaknade mitt i natten tände alla lampor och spelade lord of the rings tills jag skulle till jobbet.

Är glad och nöjd med mig själv just nu så vette tusan varför min drömvärld är galen. Drömmarna jag drömmer är stress drömmar att jag springer ifrån något eller att min kropp faller sönder av någon anledning. Att tänderna ramlar ut eller att huden faller av och det blir bara en kletig massa kvar av mig.

En lustig grej med... när jag går in i kyrkor så fräser det i mig, mitt huvud snurrar ett halvt varv och jag pratar latin medans jag spyr slem och flyger upp i taket. Tidigare har jag bara känt av en avsmak av homofobiskt förtryck när jag gått in i kyrkor. Så något fel är det på mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar