onsdag 31 juli 2013

Min jävla "övergångsfas"


Nu i pride tider så borde jag posera ut med min läggning. Har hört några historier ifrån andra bisexuella och kände då igen problematiken. Har gått ett pride tåg i mitt liv i Östersund. Anordnades av ssu och vänstern runt 2002. Den tiden var man tonåring och vägrade placera sig i ett fack. Att jag har varit bisexuell har jag alltid vetat, dock inte termen. Kändes lite konstigt att gå tåget, måste man vara stolt för en sådan bagatell som sina sexuella preferenser? Ärligt så skiter jag i vem folk blir kär i och vad de blir kåt på.

                             Men pride handlar inte längre om att ”bara” skylta med sin läggning och visa att man finns. Pride handlar om tolerans och att säga till om orättvisor.
Men vad är då problematiken i detta blogginlägg Johan? Jo det är att når jag gick där i tåget fick 16-17 åriga jag höra att bisexualitet var en övergångsfas och att folk hade kommit ut som bisexuella för att det kändes ”lättare”, att man sedan skulle bestämma sig för vad man gillade.
Känner igen mig i allt som vad Annyskriver om i sin blogg i dag. Varje ord. Jag har med aldrig haft en partner av samma kön utan ”bara” haft förhållanden med tjejer. Jag har aldrig varit den som legat runt och bara varit olyckligt kär i hetro-killar. Det har helt enkelt inte blivit så att någon av mina partners råkat ha haft kuk.

Men varför denna stigmatisering till bisexuella? Från homo och hetro håll?
Tjejer som är bisexuella är det för att kåta upp killar i sin närvaro och killar som är bisexuella har inte vågat komma ut som gay. Är det svårt att fatta att visa blir kåta på människor?
Detta är korrekta frågor och påståenden ifrån olika intelligensreserver som jag har fått.

Heteros
  • ·         För mig är du inte bisexuell för att du har aldrig varit tillsammans med en kille!

Waooo för dig? Seriöst… jo jag är 28år och fortfarande ”emo-bi” fjantar runt…ja så är det för att du säger det.
  • ·         Brukar din flickvän ta dig i röven med dildo eller strap-on?

Ja… denna är faktiskt läskigt vanlig fråga. Svaret blir alltid den samma nä…gör din?
  • ·         Hur kan du veta att du är bisexuell fast du aldrig har haft sex med en kille?

När miste du oskulden? Ja ha, så du var 17 då du blev hetro… nolla…
  • ·         Vill du ha trekant med din flickvän och en till kille?

Jag stoppar bara snoppen i den jag älskar och jag älskar bara en.
  • ·         Brukar du runka till gayporr?

Porr för mig är som att titta på sport. Det är roligt att utöva handlingen men förjävla trist att kolla på. Men du skulle se mina ungdomsfantasier…

Homos
  • ·         Du kommer att välja när du är säker, jag kom ut som bisexuell först.

Åter igen jämförelse med sig själv… i min estetkorridor var alla bisexuella. Så ja förstår att det var lättare att komma ut som bi för dig för den stora djungel av WANNA-bisexuella hetero ungdomar. ”jag förstår inte fascinationen killar har för bröst” sa en stolt bisexuell tjej i min klass. De är lite alternativt och balt och faktiskt lite fånigt, fegt av dig att inte komma ut på riktigt. För det gjorde jag.
·         '
  • Du behöver bara lite kuk så glömmer du tjejer helt.

Vissa delar av mitt liv skulle det inte ha satt fel med en kuk att suga på, men jag tror inte jag skulle glömma kvinnor för det.

Ja så här i pridetider… varför kan inte bara folk skita i vad vi vill ligga med, vem vi blir kär i. Och snälla toleranta pride hbtq folk se inte oss i gruppen B som någon jävla övergångsfas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar